Despre film

Sinopsis

ALEX: Tocmai mi-ai dat o idee pentru o poveste. Sună cam așa: un bărbat primește o poveste scrisă de fosta lui iubită în care el este un personaj. Este destul de mulțumit de viața lui și nu s-a mai gândit la fata aceea. Dar povestea îl neliniștește și nu reușește să și-o scoată din minte.

Într-o zi, din senin, când credea că lucrurile merg bine, găsește această poveste în cutia de scrisori. Așa începe totul.

O vară foarte instabilă; ziua foarte călduroasă și perturbațiile atmosferice violente din timpul nopții marchează fundalul acestei povești urbane, plasată într-un oraș continental. Filmul este o introspecție ironică, presărată cu umor negru, despre relatiile moderne, sub influența poveștilelor lui Pirandello – o poveste-în-poveste - unde personajele devin conștiente că se află într-un film. Aș spune că se află la intersecția dintre filmul de artă și cel de comedie… Foarte modern, foarte contemporan… Un film despre viața pe care o trăim chiar în acest moment.

Filmul are patru personaje principale: Daniel, un bărbat aflat între cele două femei din viața lui – Irina și Maria – și Alex, scriitorul, un prieten apropiat de-al lor.

Daniel primește de la Maria, fosta lui iubită, o poveste înregistrată pe o casetă audio. În povestea ei, Maria îl transformă pe Daniel într-un personaj fictiv și descrie momentul când, cu ceva timp în urmă, Daniel a părăsit-o. Povestea este autobiografică – replicile pe care Daniel i le spune Mariei sunt reale, cu un iz de fantezie – Maria se oferă să joace pentru el rolul unei prostituate, să facă sex cu el pentru ultima oară. Pe bani.

Daniel este atras în jocul inițiat de Maria și devine din nou iubitul ei. El ascunde de Irina, iubita lui actuală, această viață paralelă. Reacția lui Daniel la povestea Mariei devine a doua poveste, de data aceasta un scenariu scris de Alex, un scriitor, prieten și confident al celor doi (Maria și Daniel). În timp ce Daniel devine obsedat sexual de Maria, Alex înregistrează dar și conduce relația lor, care devine din ce în ce mai distructivă. Cele două povești se dezvoltă odată cu cele patru personaje, care traiesc in realitate aceste întâmplări. Povestea fictivă scrisă de Alex începe să se împletească cu realitatea, câteodată aflându-se în urma ei, iar câteodată reușind să o provoace.

Daniel descoperă că știe doar o parte din trecutul său cu Maria. Realitatea pe care se baza el, a fost doar o iluzie. Prins în jocul sexual și conștientizând granița subțire dintre real și imaginar, Daniel începe să se piardă. Se autoconvinge că dacă ar putea să scrie sfârșitul poveștii sale, ar deveni din nou autorul si își poate recăpăta controlul asupra vieții. El crede că numai așa își va recăpăta pacea interioară din timpul relației cu Irina, sentiment care a fost spulberat de aventura lui cu Maria.

Daniel începe să scrie continuarea poveștii lui Alex, unde descrie un personaj care reușește să se elibereze, exorcizand obsesia sexuala, “omorand” personajul-dublul său si apoi revenind la normalitate. Alex este sceptic la “finalul fericit” scris de Daniel si Maria este prima care rupe vraja.

Chiar dacă Daniel pare ca avut de spus ultimul cuvânt, în timp ce se pregătește să se mute cu Irina în noul lor apartament, ea descoperă scenariul vieții secrete a iubitului sau. Irina il părăseste pentru a nu pierde ani în șir întrebându-se ce este real și ce este fictiv în această poveste. Sfârșitul a fost găsit. Singurul personaj care nu a intrat niciodată în acest joc dintre realitate și ficțiune iese din poveste. Dar intotdeauna un sfarsit este un nou inceput…

 

Despre Anca Damian

A absolvit Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, unde a obținut și o diplomă de doctorat.

Este regizoarea, scenarista și producătoarea filmului de animație ”Crulic - Drumul spre dincolo” (2011),  selectat la peste 100 de festivaluri de film, dintre care enumeram doar câteva: Locarno, BFI Londra, Annecy, Varșovia, Copenhaga, Pusan​​, New Directors / New Film. Filmul a primit Marele Premiu la Annecy, și peste 25 de premii la alte festivaluri internaționale.

A regizat, scris și co-produs filmul  "Întâlniri încrucișate" (2008), selectat la Pusan​​, Chicago, Goa, Cottbus, Goteborg și Roma. Înainte de aceasta, a lucrat ca regizoare, scenaristă si producătoare la mai multe documentare despre artă, și, de asemenea, ca Director de Imagine la două lungmetraje.

 

Povestea filmului ca o calatorie

Povestea începe înainte de filmului “Crulic- Drumul spre dincolo”, când am citit înainte de-a fi publicata povestirea scurta a lui Philip O Ceallaigh cu titlul “A Very Unsettled Summer”. 

Punctul de plecare  - Bucuresti ,Terasa Muzeului Taranului Roman. Aici am pus la cale scenariul.
Familiar oarecum mediului cinematografic prin traducerile în limba engleza a scenariilor sau filmelor române?ti, Philip - un scriitor irlandez stabilit în România cu mai mul?i ani în urma - nu era tentat sa faca parte din ea. Îl speria colaborarea în echipa dar și deadline-urile. A început sa scrie totu?i, eu preluaind apoi sa finalizez scenariul.

Fiind in festivalul de la Cottbus (Germania), m-am întâlnit cu un producator de film scotian Grant Keir. I-am povestit de film, a citit scriptul, s-a atasat proiectului. 

Prima destinatie : Irlanda. Aici la Galway, m-am întâlnit cu Michal Fassbender. Era dupa rolul din Hunger, în momentul în care începea sa joace în liga Hollywood. Deși am avut o întâlnire extrem de placuta, tot bugetul unui film românesc independent nu acoperea fee-ul cerut de agent. 

Dupa un an am organizat un casting la Londra. Aici l-am cunoscut pe Jamie Sives, un actor scoțian, carismatic și șarmant.  Locuise în Franța și Spania, țari latine și dincolo de talentul și farmecul lui, parea sa înțeleaga cel mai bine personajul Daniel, un jurnalist strain aciuit în București.

În urma cu un an ma întâlnisem în festivalul din Pusan (Corea de Sud) cu actorul danez Kim Bodnia. Când vroiam sa descriu personajul Alex, ma gândeam la el. Așa ca urmatoarea destinație: Copenhaga, sa-l vad pe Kim. Peste canal, la Malmo, m-am întâlnit cu Nathan Larson, un compositor suedez stabilit la New York. Ne-am mai întâlnit sa vorbim în drumurile mele la New York și Istanbul, unde am cunoscut-o și pe soția lui Nina Parsson, care face parte din formația “The Cardigans”.

In Bucuresti am dat casting pentru rolul Irina: la casting participau Diana Cavalioti si Ana Ularu. Diana era cea mai apropiata de personajul Irina, dar Ana temperamental, se potrivea personajului Maria. Colege și prietene, au devenit rivale în film. 

Pentru finantarea proiectului am ajuns la Goteborg in Suedia, iar datorita sincopelor finanțarii în România, au devenit doar coproducatori minoritari pentru post-producție. Cu finanțarea româneasca nu puteam acoperi costul filmarilor, așa ca am ajuns la Praga, in Cehia. Aici am filmat in platourile Barrandov, o parte din film.

Între aceste puncte geografice și întâlniri, în pauza dintre rânduri, este multa munca, scris și rescris, pregatiri, filmari, montaj în etape, sunet, în București sau în avioane, pe skype în eter…
  
O ultima destinație, înainte de finalizarea filmului – Paris, pentru mixaj cu inimosul Cristinel Sirli.

Am sa inchei cu o legatura de suflet a filmului, care ajunge in Italia inceputului de secol XX La Luigi Pirandello. Desigur, pentru mul]i spectatori dubla poveste de iubire a personajului principal – una pasională, obsesivă, profund erotică, pentru o “fostă” care se suprapune peste o altă poveste de iubire  calmă și profundă, amenințată însă de banalul conviețuirii - va fi principalul plan al acestei scenariu de film. 
Latura pirandeliană este însă cea care dă măsura adevărată a acestei povești. Ceea ce se întâmplă în teatrul lui Pirandello, devine marca acestui scenariu cinematografic : personajele devin constiente că sunt personaje și filmul devine chiar povestea scrisului.